


 

            

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. 24 Vesti  
 

(1) First week (16 – 22 April 2016) 

 

In the monitored period, the 24 Vesti television broadcaster aired 105 news segments related to 

political players, processes or situations. The most featured topics were the protests and citizens’ 

rallies (15 segments), President Ivanov’s blanket pardon, which provoked the protests (12 

segments), the negotiations for a solution to the political crisis, which failed (11 segments), the 

cases of the Special Prosecutor’s Office (7 segments), the preparations for the elections (6 

segments), and other subject matters. In the reporting on these issues the broadcaster maintained an 

informative, analytical or critical approach to the political subjects.  

 

Commentary and Opinions in the News: The broadcaster did not use commentarial elements, or 

took expressly favourable or hostile attitude towards the political subjects in its informative 

programming. he choice of subject matters and their coverage corresponded to current events in 

society, which were in the public interest.  

(1) With a large number of news segments, there was intense coverage of topics related to the 

protests of the movement Protestiram and the association GDOM, as well as the Albanian 

opposition and the medical students. The reporting on all these events were comprehensive and 

neutral, with polling the participants and conveying differing position. There was coverage of the 

throwing of paint at the buildings from the Skopje 2014 project, without criticism by the 

broadcaster. Regarding the central rally of GDOM on 21 April, the most attention was given to the 

anti-EU and anti-NATO banners that appeared, which the organisers claimed had been planted. 

(2) The broadcaster devoted considerable attention to other aspects of the blanket pardon, as the 

chief factor contributing to the worsening of the political crisis. It aired the demands to rescind the 

pardon, various subjects’ comments on this act, as well as the solutions offered (17 April, ‘Some of 

the legal experts contacted by 24 Vesti claim that the solution may lie in the Constitutional Court’). 

The approach to this subject matter was generally critical (18 April, ‘Was it in haste that President 

Ǵorge Ivanov made the decision to pardon another Fatime Fetai, instead of the special 

prosecutor?’). On this subject, there was an off-colour caption noted (20 April, ‘A flip-flopping 

president?’). 

(3) Although it aired a relatively small number of news segments on the subject of public debt (3 

segments), the broadcaster maintained its typically critical view of the borrowing (19 April, ‘By the 

end of this month there is no debt payment, and another borrowing has been scheduled for next 

Tuesday’). There was a strong critical view of the anticorruption commission expressed, of its work 

Detailed Analysis 
based on the monitoring of media content through the Rapid Response Media Mechanism  

of the Institute of Communication Studies  
(time-frame: 16th April – 7th May 2016)  

 

 

 



 

            

 

 

in general (17 April, ‘The latest report of the Commission indicates that last year only one case of 

preventing corruption in politics was solved. Honest politicians or a failed mechanism to uncover 

corruption?’), and of the change in the head position, where Igor Tanturovski was appointed the 

new president (20 April, ‘Milenkov’s successor, on the other hand, is known as a donor to the 

VMRO-DPMNE campaign in the latest elections’). 

(4) At a time when some of the other television broadcasters extensively promoted new projects for 

the development of agriculture announced by the president of VMRO-DPMNE Nikola Gruevski, 

the broadcaster, instead, conveyed the position of a union leader on the effects of the measures thus 

far (21 April, ‘The subsidies do not reach the real agricultural workers, accuses Riste Velkov, 

president of the Union of Agricultural Producers. According to him, instead of the subsidies 

fostering agricultural production, the situation in the field is different. Both agricultural areas and 

production are decreasing’). 

 

Using Sources: In 42 news segments a single source was used, in 24 segments two or more sources 

with opposing views, and in 16 segments two or more sources whose positions are unanimous or 

neutral to one another. Ten news segments featured the opinions of analysts and experts, in 8 of 

which they were either the only source or the only analyst, in one segments there were two analysts 

with opposing views, and in another also two, but with similar positions. 

 

Direct Addresses: The broadcaster aired a relatively small number of direct addresses, two each by 

the leaders of SDSM Zoran Zaev and of Dignity Stojanče Angelov, as well as one each by the 

presidents of the MR-DPA Ziadin Sela and of PEI Fiat Canoski, who spoke as the harmed party in 

the demolition of Kosmos. 

 

Audio-visual Presentation: No manipulative audio-visual presentation was noted. 
 

(2) Second week (23 – 28 April 2016)  

 

During the monitored period between 23 and 28 April, the 24 Vesti television broadcaster aired 92 

news segments pertaining to political actors, processes or situations. The broadcaster gave the most 

attention to the protests (15 segments), President Ivanov’s blanket pardon (11 segments), the early 

elections (10 segments), the announcements of possible sanctions by the international community 

(7 segments), the possible economic consequences of the political crisis (7 segments), borrowing 

and public debt (4 segments), the Special Prosecutor’s Office (2 segments, with 2 additional 

segments on the death of Kosta Krpač), and other subject matters. In a number of segments two or 

more related topics overlapped (the elections, the blanket pardon, the protests, the sanctions, etc.). 

When reporting on these matters the broadcaster maintained a neutral or critical approach to the 

political subjects. 

 

Commentary and Opinions in the News: In general, the television broadcaster did not employ 

commentarial elements in the news, nor did it express a favourable or belligerent position towards 

the political actors. 

(1) President Ivanov’s blanket pardon of 56 individuals, which further complicated the political 

crisis, continued to be among the main topics covered by the media outlet. Moreover, it primarily 

aired criticisms of the decision and calls for its rescinding, by foreign and domestic factors (‘Ivanov 

maintains his silence on the demands to rescind the blanket pardon. Special Prosecutor Lenče 

Ristovska notified him that they are still awaiting his response as to where he received the 

information on the cases from’ (24 April)). The broadcaster consulted various experts on this issue 

suggesting solutions to the problem (‘While President Ivanov is asking for help from the parties on 

rescinding the blanket pardon, the expert community believes that he could rescind it in the same 

was as he issued it’ (24 April)). In the context of these events, there was also regular coverage of 

the prisoners’ demands to be pardoned, enforcing the critical effect of the media outlet on this 



 

            

 

 

decision, suggesting inequality before the law (‘Over a hundred prisoner have announced going on 

a hunger strike tomorrow on account of Ivanov’s refusal to pardon them’ (24 April)). 

(2) The protests, which were directly caused by the decision to issue the blanket pardon and which 

continued in the monitored period, were also regularly covered and extensively reported on. The 

broadcaster approached this subject matter informatively and comprehensively, without featuring 

an express position. In the news segments, participants were not referred to as ‘hooligans,’ nor as 

‘demolishing’ (‘The Colourful Revolution has left a mark on the governmental institutions, the 

Government, as well as on most monuments from the Skopje 2014 project’ (25 April)).  However, 

strong criticism was aired after protesters had been arrested (‘Students have been detained for 

practicing the freedom of opinion, whereas pardoned criminals walk free, the Student Plenum 

reacts’ (28 April)). A rare indicator of taking a positive or a negative position on the protests and 

the counter-protests organised by the association GDOM was the reporting on interview with the 

former mediator in the political negotiations Peter Vanhoutte for the Fokus weekly (‘Vanhoutte: 

The counter-protesters defend the ruling party’ (28 April)), in which he stated that on the one side 

he saw a fight for the rule of law, and on the other merely nationalists and people defending the 

party in power. 

(3) Although in the monitored period there were no specific announcement of sanctions by the 

international community against Macedonia because of the political crisis, and representatives of 

the European Union responded that for the time being the issue is in the area of speculations, the 

broadcasted dedicated great attention to this subject matter. It consulted various interlocutors and 

aired views on what may happen (‘The European Union and the United States of America have 

instruments that would allow them to seek sanctions against individual politicians and institutions, 

according to experts’ (23 April)), who would be affected (‘The Economic Chamber fears that the 

sanctions from the European Union will affect business. Layoffs and losing foreign partners are 

possible’ (26 April)), what would the consequences be (‘According to the former Assembly 

President Stojan Andov, that would mean suspending the trade deals that Macedonia has with the 

countries of the Union’ (23 April)), and other issues. It also reported on the other speculations 

regarding the consequences of the political crisis for the economy, as well as the possible 

devaluation of the denar, savings withdrawals, etc. It was conveyed that such fears arose among the 

public, but placating messages were aired as well (‘The number of citizens who wish to or are 

interested whether to withdraw their savings is on the rise. But, according to the data from the 

National Bank, this number is inconsiderable’ (27 April)). 

 

Using Sources: In most news segments (43) a single source was used, followed by segments 

featuring two or more sources whose positions do not collide (19), and finally come the segments 

referring to sources with differing or opposing views (16). The broadcaster used expert or analysts’ 

opinions in 8 segments, in 4 of which they were either the only source or the only analyst, in 3 

segments they had opposing views, and in 1 they shared a single position. There was one case noted 

of manipulation with the sources: a 26 April segment was announced with ‘analysts state,’ and only 

one analyst was consulted.  

 

Direct Addresses: Only three direct addresses by only two party leaders were aired: by Stojanče 

Angelov od Dignity (2 addresses) and by Fijat Canoski of PEI (1 address). There were no 

statements of the leaders of the major political parties.  

 

Audiovisual Presentation: The instances of manipulative audiovisual presentation on this 

broadcaster are rare, but in this monitored week one was noted. In a 24 April news segment it stated 

‘The Macedonians from Melbourne demand Ivanov’s resignation, express support for the SPO and 

the rule of law,’ as if there were consensus among the Macedonian community there, which is not 

the case. The shot only shows a photograph if a dozen or so people protesting. 

 



 

            

 

 

(3) Third week (2 – 7 May 2016) 

 

During the reporting period between 2 and 7 May, the 24 Vesti television broadcaster aired 87 news 

segments related to political actors, processes or situations. The broadcaster paid the most attention 

to the protests (12 segments), the issue of the early elections (7 segments), the parties’ negotiation 

attempts (7 segments), the Special Prosecutor’s Office, with a focus on the Kosta Krpač case (6 

segments), the situation with the economy (6 segments), the public debt (4 segments), the blanket 

pardon and the demands of the prisoners at Idrizovo (4 segments), the media (3 segments), and 

other subject matters.  

When reporting on these issues, the television broadcaster maintained a neutral or critical approach 

to the political subjects. 

 

Commentary and Opinions in the News: The broadcaster generally did not use commentarial 

elements in the news, nor did it express a favourable or belligerent position to the political actors. 

(1) In the current monitored period, frequent mentions of the SDSM party was noted, such as, for 

instance, placing it in context when reporting on other events, as the strike at the Greek company 

Aktor (4 May: ‘The Aktor company was involved in an affair two years ago, when SDSM revealed 

that EUR 3.5 million were illegally withdrawn from the company account’) and the strike at the 

Public Transport Enterprise (4 May: ‘In May last year, on the other hand, a dozen or so drivers of 

the PTE parked the state buses in front of SDSM’s headquarters in Bihaćka Street’).  The 

broadcaster also aired a statement by SDSM containing election promises (2 May: ‘SDSM’s 

programme envisions a system of decent, safe and humane workplaces for all workers in 

Macedonia’). Nevertheless, this was far from typical favouritism.  

(2) The broadcaster reported neutrally, comprehensively and analytically on the development of the 

political crisis. At the forefront were the attempts of the representatives of the international 

community to stimulate finding a solution, the suggestions of what could be done, even by taking 

drastic measures (2 May: ‘The European Commission does not specify which measures could be 

taken, but the warnings of possible sanctions are increasingly heard in the public, particularly after 

President Ivanov’s decision to issue the blanket pardon’). It also reported on strong pressure, 

referring to secret sources (3 May: ‘Deadlines grow tighter, diplomatic pressure grows… 

Diplomatic sources tell 24 Vesti that the parties are very creative regarding a possible solution, but 

there is no shift towards a compromise for the time being’), and it aired the direct messages (5 May: 

‘The Netherlands, as President of the EU, sent a letter to the party leaders stating that they must 

fulfil the Pržino Agreement. It also indicates that the conditions for credible elections have not been 

met’), as well as the assessments of the international organisations (3 May: ‘Experts indicate that 

the lack of vision on how to resolve the crisis corroborates the ICG’s position that Macedonia may 

face more serious threats’). 

(3) Although they were the most featured topic, the reporting on the protests was informative and 

neutral, mainly by reporting live with an announcement where the next protest would be and what 

the key message is (5 May: ‘With this the protesters sent a message that the fountain is red in the 

name of all the victims of the regime’). The broadcaster also reported on other aspects of this topic, 

such as the court proceedings against the arrested protesters, but also the guerrilla action against 

Mayor Talevski (5 May: ‘A guerrilla action in Bitola—Congratulation on your pardon, mayor!’). 

The protests of Protestiram were more reported on than those of GDOM. 

(4) The broadcaster offered neutral, comprehensive and analytical reporting on the development of 

the situation related to the early parliamentary elections. It informed on the deadlines for submitting 

applicants for electoral board members, as well as on the positions of the parties regarding their 

participation (6 May: ‘VMRO-DPMNE does not exclude the possibility to participate in the 

elections alone, accompanied by the small satellite parties’). 

(5) The focus in the reporting on the work of the Special Prosecutor’s Office was on two cases: the 

death of Kosta Krpač and the allegations against the Bitola Mayor Vladimir Talevski in the 

Transporter case. The segments were informative, without favouring or demonising any of the 



 

            

 

 

parties involved. 

(6) The television broadcaster, as usual, aired critical news segments on various topics that are not 

necessarily related to the main political events. One was on the situation with the media (3 May: 

‘Media outlets close, reporters arrested, wiretapped and under surveillance, receiving death threats. 

Macedonia is sinking according to the press freedom index’). The critical position was also formed 

by reporting on unfavourable situations, such as the strikes at Aktor, the PTE, the announcement of 

a strike at the Army of the RM, then debates such as the one of Tribunus Civilis, views of the 

international organisations (4 May: ‘According to Transparency International, the events in 

Macedonia correspond to the international organisation’s definition of high corruption’), and others. 

Authorial segments of this kind were not lacking either (4 May: ‘There is no specific answer why 

the conservation centre has needed four years to renovate the 120 m2 space housing the photographs 

of Goce Delčev’s life’). Usually, this type of content also includes reports on the public debt. 

 

Using Sources: Most segments (31) featured a single source, followed by the segments featuring 

two or more sources whose positions do not oppose each other (24), and finally those featuring 

differing or opposing views (15). The television broadcaster used expert and analysts’ opinions in 6 

segments, in 4 of which they were either the only source or the only analyst, in one segment they 

shared the same position, and in another they had opposing views. 

 

Direct Addresses: With one direct address each were featured the leaders of SDSM Zoran Zaev, of 

DOM Liljana Popovska, of DS Pavle Trajanov, of Tito’s Left Forces Slobodan Ugrinovski, and of 

Dignity Stojanče Angelov. The broadcaster also aired an old statement by the leader of VMRO-

DPMNE Nikola Gruevski. 

 

Audiovisual Presentation: No manipulative audiovisual presentation was noted. 
 

 


