SUMMARY

The results contained in this report are ob-
tained by way of analysing television news
programmes! aired during the period from
the 5" to the 9™ and from the 11* to the 16"
of September, i.e. for a total of ten days. The
objective of the analysis is to see how na-
tional coverage TV stations are reporting on
the democratic processes in the country and
whether they give balanced presentation of
the varied political standpoints. The news
programmes of 12 TV stations were anal-
ysed: MTV1, MTV2, Sitel, Telma, 24 Vesti,
Kanal 5, Alfa, Alsat M (both in Macedonian
and in Albanian), TV 21 (both in Macedonian
and in Albanian) and TV Nova.

Despite the fact that the election cam-
paign is far from its starting date, some of
the TV stations (Sitel, Kanal 5, Alfa and TV
Nova) are already intensely reporting on
the pre-election activities of the political
parties, mostly concerning VMRO-DPMNE
and SDSM. An improvement can be ob-
served with these TV stations in terms of
balanced reporting. However in a large
number of packages the ruling party was
still favoured. The packages concerning
SDSM are almost always accompanied by a
report package that is a reaction from the
ruling party or from a state authority, as a
counterbalance.

@ 1. The methodology of conducting the monitoring is covered in more detail at: http://respublica.edu.mk/metodologija-b



The most obvious negative stance could be
observed in the reports on Zaev’s statement
concerning the use of Albanian language
on the whole territory of Macedonia. The
accusatory stand was evident in the unilat-
eral reporting, since only the negative reac-
tions to this proposal were shown, although
they were not the only kind of reaction. On
the other hand, VMRO-DPMNE’s promises,
especially the ones provided as announce-
ments from the state, were followed up by
journalistic analyses, in order to provide
arguments supporting how successful the
implementation would be. Once again a
synchronization in the editorial policies
was noticed in several TV stations (Kanal 5
and Alfa), which even used identical sources
in their analyses on government benefits for
agriculture.

The content that could be classified as
pre-election campaign also included those
(57 news reports) in which ministers from
VMRO-DPMNE promote new government
measures and projects that would be im-
plemented after the elections. News re-
ports (18) were also aired in which VMRO-
DPMNE leader, Nikola Gruevski, promotes
government projects. In this way, the me-
dia have given an additional advantage to
the ruling party ahead of the opposition,
because VMRO-DPMNE is using the re-
sources of state-owned institutions in or-
der to promote itself in the pre-election
period. This indicates that there is still no
clear line drawn between party and state
and that pro-government media outlets
are one of VMRO-DPMNE’s main mecha-
nisms to keep their place in power.

The Macedonian Radio Television, in their
prime time news broadcast, aired on the
first programme service, reported current

events on time and in full, informatively
and without going into any analyses. This
also refers to the news on the second pro-
gramme service.

With several critically inclined TV stations
(Telma, 24 Vesti, Alsat M), monitoring the
regular work of state and public institu-
tions, their potential failure to perform
their duties (in the fields of education, ur-
ban planning, public finance, etc.), without
assigning a party-political mark on them,
continued to be the prevalent topic in this
stage of pre elections.

TV Telma reported on current events fairly,
in part providing an analytical approach.
TV 24 reported on the activities of politi-
cal parties, however most of the attention
was directed to the institutions (authori-
ties) and their operations. Alsat M Televi-
sion, both in the news in Macedonian and
in Albanian languages, mostly focused on
the problems in the functioning of state in-
stitutions, and much less on campaign ac-
tivities of the political parties. TV21, which
also airs programme both in Albanian and
in Macedonian languages, informed on the
events neutrally and objectively, with an oc-
casional critical tone towards DUI and their
ministers.

In general, it can be concluded that the im-
age of the media about political pluralism
in Macedonia has improved in comparison
with the period six months ago, which is
especially evident in the ‘mitigation’ of the
negative undertones that were very much
present in previous cycles of the monitor-
ing: side-taking, propagandist reporting, de-
monizing political entities, inserting politi-
cal marketing were then a part of the news
more than in the present period.

9T0T ‘19T — 1i§ YAGWILAS :INVHS FWIL

S



REPORT BASED ON THE MONITORING OF TV NEWS PROGRAMMES

(>)

MOAEM

MACEDONIA DEMOCRACY WATCH

GENERAL CONCLUSIONS

Despite the fact that the political parties
have already started the pre-elections cam-
paign, in most of the reports of some TV sta-
tions the focal point is the work of state and pub-
lic institutions, their failure to function properly
or their lack of functioning (197 news reports).
These are reports that refer to electing judges
and the condition of the judiciary system, issues
in the health and education sector, issues in ur-
ban planning (landslide at construction site in
Skopje, for which there were political reactions)
etc. These topics were more often represented
on TV stations: 24 Vesti, Telma and Alsat M. At
the same time, the TV stations held the insti-
tutions accountable, not linking them to party
affiliation according to their management’s po-
litical background, thus honouring the line be-
tween state and politics.

With 154 news reports, the second most com-
mon topic was the pre-election activities of politi-
cal parties. This topic was more present on TV
stations Kanal 5, Sitel, TV Nova and Alfa. Having
in mind that the oppositional party increased
their outreach activities, they were more pres-
ent in the news programmes. However, this
only refers to reports where subjects would
speak directly on behalf of their political party.
The contents that may be classified as pre-elec-
tion campaign also included 57 reports to pro-
mote new government measures and projects,
primarily to aid agriculture. They were promot-
ed by ministers from VMRO-DPMNE, however
keeping in mind that they should continue after
the elections, they may have the characteris-
tics of pre-election promises. Furthermore, 18
reports were also aired where VMRO-DPMNE
leader, Nikola Gruevski, promoted government
projects. Judging by the number of reports, the
two largest parties are approximately equally
represented on all TV stations, especially the
ones that provided a more in-depth monitoring
of this stage of the pre-election campaign.

Organizing the elections was also a common
topic (138 reports), especially due to the is-
sue that came up with the sixth electoral unit,
where the number of registered voters exceeds
the legal limit of five percent above the average
and brings into question the lawfulness of the
entire election process. This topic was particu-
larly discussed in the media that also air their
contents in Albanian (Alsat M, TV21, MTV2), in
correspondence with the ethnic composition of
that electoral unit. However, the topic was also
covered by 24 Vesti, Telma, MTV1 and Sitel, and it
got relatively little attention from Alfa, Kanal 5
and TV Nova. TV stations addressed criticisms to
the Ministry of Justice, the party DUI, and to all
four major parties in Parliament, accusing them
of not making sufficient efforts in overcoming
the issue and jeopardizing the election process.

A total of 112 news reports were aired on the
Special Public Prosecutor’s Office, which on the an-
niversary of its establishment filed the first charg-
es, among others to the leader of the ruling party,
Nikola Gruevski. TV stations 24 Vesti, Telma, Alsat
M and TV21 published twice, even three times as
many reports about the SPPO than Sitel, Kanal 5,
Alfa and TV Nova. Regarding the SPPO, some me-
dia outlets also addressed the topic of the Consti-
tutional Court not declaring anything in connec-
tion to the constitutionality of this organ.

Among other topics, the ones that were more
notable were the consequences from the flood-
ing and Parliament debates on this topic (90 re-
ports), the 25" anniversary of independence and
analyses of how far the country has come (89
reports) and the state of the economy, the debts of
the country to the business sector, investment
opportunities, the decline of unemployment and
the budget (75 reports). The proposal of SDSM
leader, Zaev, for expanded use of Albanian lan-
guage, with 38 reports, did not cause a big media
uproar, and the topic was presented the most on
Sitel (8 reports) and on Kanal 5 (7 reports).



1. COVERED TOPICS

In the ten day period in which the media were the aired, which were related to politics and with demo-
subject of analysis, a total of 1,159 news reports were  cratic reforms. The following topics were represented:

Organizing early parliamentary elections (preparation of the voters’ registry, the issue of the high

Topic 1 number of voters in the sixth electoral unit, etc.)

Pre-election activities of the political parties (all activities that involved announcements, promises and

Topic 2 the reactions to them).

Promoting Government projects and measures (the measures, mostly in agriculture, were promoted by

Topic 3 government representatives from VMRO-DPMNE).

Topic 4 Government projects and measures where political parties and leaders are promoted

Topic 5 Pre-election promises of Government representatives

Topic 6 Other activities of Government representatives

The work of the Special Public Prosecutor’s Office (including other topics related to the SPPO, such as

feRiE awaiting a declaration of the Constitutional Court regarding its constitutionality)

Dealing with the consequences from the flooding in August (including sessions of Parliament when this

Hepietd topic was debated)

Marking 25 years of the independence of Macedonia (including the analytical segments of how far the
country has come)

Topic 9

1[JJ[S 0 Honouring Mother Teresa

9T0T ‘19T — 11§ YAGWILAS :INVHH FWIL

1[I BB Zoran Zaev's arguments to expand the use of Albanian language

\[JJ[SPA The state of the economy (the debt of the state to the business sector, unemployment statistics,
budget preparations)

1[4k Public borrowing and public debt

I[JJ[S VB The media and the functioning of the media

1[I The functioning of state institutions (authorities)

[ I Other topics

250

200

197
154
150 138
112
100
100 a0 39
75
57
50 33
26
18 I = : 18 17
7
N (I | E . N

Topic Topic Topic Tepic Tepic Topic Tepic Topic Tepic Topic Tepic Topic Topic Topic Topic Topic
1 10 11 12 13 14 15 1a 2 3 4 5 1] 7 8 9

Number of reports aired on TV news programmes on various topics (September 5-9 and 11-16)




REPORT BASED ON THE MONITORING OF TV NEWS PROGRAMMES

)

MOAEM

MACEDONIA DEMOCRACY WATCH

2. APPROACH TO REPORTING

During the ten day reporting period, provid-
ing comments and opinions that favour or at-
tack some political standpoint did not occur as
often. TV stations did not once quote websites,
and in the first months of this year they were
their main source of offensive, accusatory, slan-
derous and demonizing contents. Nonetheless,
partiality to one type of views and disregarding,
i.e. negating others was not left out, although
the expression of a positive or negative atti-
tude has lost a large portion of its intensity and
harshness.

The main topics that showed the different
attitude of the media towards one and other en-
tities were the pre-election activities of the par-
ties, of government representatives, as well as
the involvement of state institutions in these
activities. This was mainly evident with the TV
stations that covered these topics the most,
such as Sitel, Kanal 5, TV Nova and Alfa. Despite
the relative balance of the number of reports,
the way in which the reports were processed
still showed essential differences. The prom-

Telma
TV MNova

TV 21 {Macedaonian)

ises and the activities of SDSM were shown as
they were made, as the party representatives
stated them, the media outlets did not provide
any of their own insight. These reports were
almost always followed by a segment that is a
reaction of the ruling party or of a state insti-
tution, as a counterbalance. VMRO-DPMNE’s
promises, especially the ones provided in a for-
mat of state announcements, were followed up
with author’s analyses from the journalists, and
the goal was to provide arguments that support
how successful their implementation would be.
It is interesting that some TV stations (Kanal 5
and Alfa) used the same sources for their analy-
ses of government benefits in agriculture (the
same cattle grower from the village Mralino,
the same business owner, the owner of the com-
pany ‘Veze Sharr’, the ‘drop by drop’ systems).
Gruevski’s activities during which he speaks on
behalf of the country about tourist weekends
for pensioners and about other measures were
broadcast without any distance taken due to his
current position.

20

Tv 21 {Albanian) a
sitel 14 .
TV 2 1 HPositive
MTY 1 15 W eutral
Kanal 5 3 425 None
Alfa T 20
Alsat M ({Macedonian) 5
Alsat M (Albanian) w1 =
24 Vesti

20 25 30 35

The approach to reporting in the TV news towards VMRO-DPMNE, VMRO-DPMNE's coalition,
the Government ministers from VMRO-DPMNE, and Nikola Gruevski (September 5 -9 and 11 - 16)



Regarding these topics, 24 Vesti television
provided more coverage of the activities of
smaller political entities, rather than the bigger
blocks, and paid less attention to the promises
and the campaign and more attention to the
preparations of the parties, the potential forma-
tion of coalitions, drafting candidate lists and
similar activities. Telma aired only a small part
of SDSM'’s statements and the reactions of VM-
RO-DPMNE (concerning the costs for studying at
University, September 16"), and this topic was
hardly covered by Alsat M and TV21. All of these
TV channels steered clear of the early campaign.

Macedonian Television reported on its first
programme service on some of the activities of
the opposition and the reaction to those activi-
ties (cancelling the broadcasting fee, the reac-
tion to the canals that have not been cleaned
out, etc.), as well as similar activities of smaller
political entities (Democratic Alliance for Protec-
tion against Natural Disasters) and fewer reports
about VMRO-DPMNE (projects in economy).

Another topic that noted significant differ-
ences in reporting, ‘block-wise’, was the work
of the Special Public Prosecutor’s Office. The re-
ports about this institution referred to several
sub-topics: a retrospective regarding the anni-
versary of the establishment of the SPPO, the
option for the Constitutional Court to discon-
tinue the prosecutor’s office, and the first filed
charges for the cases under their jurisdiction.

Telma 6
TV Mova 12
TV 21 {Macedonian) 1
TV 21 (Albanian) 5
Site| et 23
MTW 2 A
MTW 1 19
Kanal 5 ——
Alfa B 22
Alsat M {Macedonian) 4
Alsat M (Albanian) [
24 Vesti la

One of the ways in which a different attitude
was expressed was in the news line-up. On most
TV stations, including MTV, the topics that a
charge has been filed against the leader of VM-
RO-DPMNE, Nikola Gruevski, was the leading
news story and that is what opened the news,
which is in alignment with public interest, es-
pecially that it is a person that held de facto the
most powerful political position in the coun-
try for ten years. In contrast to that, Sitel, Alfa
and Kanal 5 lined up that story as the seventh
or eighth segment of the news, after reporting
about the business forum between Ukraine and
Macedonia, the visit of Serbian President Tomis-
lav Nikolic, the attendance of President Gjorge
Ivanov at the first class of the Military academy,
a statistics report about the increased turn-over
in industry, and other topics.

Another way was through the choice of top-
ics that were covered and were related to the
SPPO. TV Nova aired statements of analysts
who blamed the SPPO for organizing smear
campaigns, and Alfa reported that it is to do
with ‘plenty of pompousness and little results’,
other TV stations pointed out the issues this
prosecution office complained about, like the
lack of cooperation from the institutions, and
they also warned about the possibility for the
Constitutional Court to discontinue it, criticiz-
ing the court of imploring tactics with delaying
any statements on this issue (24 Vesti).

W eutral
None

H MNegative
50

The approach to reporting in the TV news towards SDSM, SDSM’s coalition,
and the Government ministers from SDSM (September 5-9 and 11 - 16)

9T0T ‘19T — 11§ YAGWILAS :INVHH FWIL




REPORT BASED ON THE MONITORING OF TV NEWS PROGRAMMES

@)

MOAEM

Retrospective analyses on the occasion of
marking 25 years since the declaration of inde-
pendence were particularly interesting as a top-
ic that showed a partial and accusatory attitude
of TV stations towards various political entities.
It was especially evident in the case of Sitel,
Alfa and Kanal 5, who in their stories pointed
out that the country has undergone a transition
and embargos, however now it has reformed
and has become appealing for foreign invest-
ments (Sitel even directly pointed out that this
happened in the last 10 years, after the current
government came to power). On MTV, during
the reports on this topic, there was balance in
pointing out the ups and the downs of the coun-

TV Mova F 8

TV 21 {Macedonian}

TV 21 {Albanian)

MACEDONIA DEMOCRACY WATCH

try, and other TV stations had a much more
critical approach, underlining that according to
the state of the country today, the expectations
from 1991 have not been met (24 Vesti).

The most expressive negative stand was noted
in the reports of Sitel, TV Nova, Alfa and Kanal 5
regarding the statement of SDSM leader Zoran Zaev
about the use of Albanian language on the entire
territory of Macedonia. The accusatory stand was
mostly visible in one-sided reporting, since they
only reported the negative reactions to this pro-
posal, although those were not the only reactions.
Alsat M, on the other hand, reported that Rafiz
Aliti from DUI commended the proposal, and Ilija
Dimovski from VMRO-DPMNE criticized it.

..,y

Iy

Telpa I 13
sitel TS
MTy2 e 15
mHMone
MTy 1 A— T
W Megative
Kanal 5 [y G

Alsat M {Macedonian)
Alsat M {Albanian)
Alfa R — 7

24 Vesti

15 20 25 30

Approach to reporting in TV news regarding SPPO’s activities (September 5-9 and 11 - 16)



