
1

T
im

e
 f

r
a

m
e

: N
o

v
e

m
b

e
r

 2
1

 - 2
9

 2
0

1
6

based on the monitoring of election 
campaign coverage in TV news

Institute of Communication Studies

REPORT

Time frame: November 21 - 29 2016



Macedonia democracy watch

R
e

p
o

r
t

 b
a

s
e

d
 o

n
 t

h
e

 m
o

n
it

o
r

in
g

 o
f

 e
l

e
c

t
io

n
 c

a
m

p
a

ig
n

 c
o

v
e

r
a

g
e

 in
 TV


 n

e
w

s

2

The topics covered by elections, the election 
campaign, the separate topics coming from it, 
the organization and monitoring of the elec-
tions and the party rating polls were prevalent 
in the central news of all media during the 
monitored period. In the central informative 
programmes of some TV stations, such as Sitel 
(80 reports), TV Nova (73), Kanal 5 (96), and MTV1 
(96), the coverage of party activities in the cam-
paign (reports from rallies and meetings with 
citizens) reached up to three quarters of the to-
tal number of published reports that referred to 
political actors, processes and states. 

Most media paid special attention to the topic 
of state bilingualism, which was imposed during 
the campaign, however all of them analysed it 
from a different angle and framed it differently. 
Some TV stations (24 Vesti) confronted the opin-
ions of political entities and raised the issue of 
whether this topic is realistic or fictional, other, 
on the other hand (Alsat M) particularly followed 
opinions on this matter from Albanian parties, 

criticizing them for not having solved this issue 
so far, and others (Alfa, Sitel, Kanal 5, TV Nova) 
represented the thesis that the solutions for use 
of languages announced by the oppositional par-
ty SDSM are an introduction to federalization, 
a hazard to safety, even a disintegration of the 
state, which is in line with the campaign of the 
ruling party VMRO DPMNE. 

From other topics brought about in the pre-
election period, not related to the elections, 
what stood out was the monitoring of the work 
of the Special Public Prosecutor‘s Office, i.e. the 
court process ‚Fortress‘ of SPPO. This topic was 
presented on 24 Vesti (15), Telma (11), TV 21 (10) 
and on Alsat M (27), who also reported on the 
obstacles for SPPO to take over the case ‘Sopot’. 

Out of the topics that were not linked to the 
elections, with TV stations Sitel, TV Nova, Alfa, 
Kanal 5 and MTV1 the most common ones were 
reports that referred to the regular activities of 
state officials (the visit of President Gjorge Iva-
nov to Bulgaria, etc.).

GENERAL CONCLUSIONS

1. Topics Covered by the Media



3

T
im

e
 f

r
a

m
e

: N
o

v
e

m
b

e
r

 2
1

 - 2
9

 2
0

1
6

2. Political Pluralism in the Overall 
Reporting on Domestic Events

3. Balance in Reporting on the Election Campaign

4. Most typical examples of 
negative or positive framing

All major political entities were presented in 
the central news of the TV stations, with a dif-
ferent ratio, and some TV stations disregarded 
smaller entities. 

TV stations Sitel and Alfa made more fre-
quent mentions of SDSM (Sitel, 123 repoorts 
about SDSM, 98 about VMRO-DPMNE; Alfa: 
SDSM 123 mentions, VMRO DPMNE 110), and on 
Kanal 5 and Nova the two major parties were 
nearly identical (Kanal 5: SDSM 127, VMRO 
DPMNE 133, Nova: SDSM 79, VMRO DPMNE 80). 
In the sense of quality, however, towards SDSM 
there was mainly a negative attitude stated, 
even a demonizing one (Alfa in 44 reports, Nova 
in 20 reports, Kanal 5 in 19), and a positive at-
titude towards VMRO DPMNE (Alfa: 43 reports, 

Nova: 24, Kanal 5: 19). On 24 Vesti (111-86), Alsat 
M (67 – 37), Telma (54 – 49) and TV 21 (59 – 54), 
the higher representation numbers were for 
the ruling party compared to the opposition 
and a neutrally critical attitude was expressed 
towards them more often as well. The public 
service, MTV1 and MTV2, did not express an 
explicit attitude towards political entities and 
represented them equally. The national televi-
sion set aside the most time for representing 
the smaller parties. 

The political entities of Albanians (DUI, DPA, 
Besa, etc.) were more significantly presented only 
on TV stations: Alsat M and TV 21, as well as on 
MTV 1 and 2, while on other TV stations they were 
rarely mentioned.

The first programme service of the Macedo-
nian Television achieved the widest balance in 
terms of quantity among political entities, and 
they reported about the campaigns of all elec-
tion participants. MTV1 however, did not pro-
vide an analytical approach; rather they only 
conveyed what happened at the events. 

TV stations 24 Vesti, Alsat M and TV 21 had an 
analytical approach to monitoring the campaign, 
raising topics about its quality, rhetoric (espe-
cially nationalistic), feasibility or potential ma-
nipulations with pre-election promises and pro-
grammes, etc. TV stations Sitel, Alfa, TV Nova and 

Kanal 5 while reporting about the campaign, fa-
voured the party VMRO DPMNE in several ways. 
The activities of this party were covered in a block 
of reports in the first part of the news, and the op-
position was presented in the second part, some-
times right before the end, with news on other 
topics in between. The reports about the activi-
ties of VMRO DPMNE leader Nikola Gruevski were 
reportage packages and had a higher production 
quality (greeting people, speeches from several 
locations) as compared to the reports of the ac-
tivities of the opposition’s leader Zoran Zaev, who 
was mostly presented with a single statement

The most frequent topic for negative fram-
ing of the party SDSM was the topic of state bi-
lingualism. TV stations Sitel, TV Nova, Kanal 5 
and Alfa reported on this topic only in the con-
text that the announcement of the opposition’s 
leader for solving the issue of use of languages, 
was in the direction of federalization of the 
county, which coincides with the standpoints 
of VMRO DPMNE. In these reports, the opposi-
tion did not get an opportunity to present their 
side, rather statements from their members 
were simply used, which were linked to the spe-
cific context (Sitel: ‘The messages are that the 
people at these elections will decide in what 
kind of country they wish to live – is it a unitary 
Macedonia or a federalized Macedonia that is 
conspired by SDSM leader Zoran Zaev‘, TV Nova: 
‚The future federalization or cantonization of 
the country whose name will be decided further 
on, has three stages that will be gradually deter-

mined in the next several years. State bilingual-
ism is just the first stage of federalization, along 
with cantonization as an interim path to sepa-
rating parts of Macedonia, was the analysis of 
the weekly paper Republika‘, Alfa: ‘The rhetoric 
for re-defining, changing the Constitution, state 
bilingualism was not used by Zaev only at rallies 
in the election campaign, SDSM have continu-
ously played the card of bargaining with nation-
al interests; Kanal 5: ‘Experts fear that Zaev’s 
announcements for expanding the Framework 
Agreement can push Macedonia into a new eth-
ic crisis‘). 

The partiality towards VMRO-DPMNE from 
these TV stations was made by different ap-
proaches to covering the pre-election campaign 
and in several cases by non-critically conveying 
messages where the party interferes with the 
state, when party leader Nikola Gruevski re-
ported about new foreign investments.


