
ИЗВЕШТ
АЈ

2

од мониторингот на телевизиските вести на Институтот за комуникациски студии

•	 Резултатите во овој извештај се добиени 
од анализата на телевизиските вести1 еми-
тувани во периодот од 5 до 9 и од 11 до 16 
септември 2016 година, или вкупно 10 дена. 
Целта на анализата беше да утврди како те-
левизиите на национално ниво известуваат 
за демократските процеси во земјата и дали 
ги претставуваат избалансирано различни-
те политики гледишта. Анализирани се ве-
стите на 12 телевиии: МТВ1, МТВ2, Сител, 
Телма, 24 Вести, Канал 5, Алфа, Алсат М (на 
македонски и на албански јазик), ТВ 21 (на 
македонски и на албански јазик) и ТВ Нова.

•	 Иако изборната кампања е далеку, дел 
телевизии (Сител, Канал 5, Алфа и ТВ 
Нова) веќе засилено известуваат за пре-
дизборните активности на политички-
те партии, пред се на ВМРО-ДПМНЕ и 
СДСМ. Кај овие телевизии може да се 
констатира подобрување во поглед на ба-
лансираноста, но во голем број прилози 
се уште се фаворизира владејачката пар-
тија. Прилозите за СДСМ речиси секогаш 
се придружени со прилог-реакција од 
владејачката партија или од државна ин-
ституција, како контратежа.

РЕЗИМЕ

1.	 За методологијата на спроведување на мониторингот повеќе детали можат да се најдат на: http://respublica.edu.mk/metodologija-b

http://respublica.edu.mk/metodologija-b


ИЗВЕШТ
АЈ

3

од мониторингот на телевизиските вести на Институтот за комуникациски студии

П
е

р
и

о
д

: 0
5

 – 1
6

 с
е

п
т

е
м

в
р

и
 2

0
1

6

•	 Најизразен негативен однос беше забеле-
жан во прилозите за изјавата на Заев за 
употреба на албанскиот јазик на целата 
територија на Македонија. Напаѓачкиот 
однос се огледуваше пред се во едностра-
ното известување, бидејќи беа пренесу-
вани само негативните реакции на овој 
предлог, иако тие не беа единствени. Од 
друга страна, ветувањата на ВМРО-ДПМ-
НЕ, особено оние дадени во форма на 
најави од државата, беа проследувани со 
авторски анализи од новинарите, со цел 
да се аргументира колку успешна би била 
нивната реализација. Повторно е забеле-
жана и синхронизираност во уредувачка-
та телевизија кај некои телевизии (Канал 
5 и Алфа) кои во своите анализи за вла-
дините поволности во земјоделството ко-
ристеа дури и исти извори.	

•	 Во содржините што се окарактеризира-
ат како предизборна кампања спаѓаат 
и оние (57 прилози) во кои министри од 
ВМРО-ДПМНЕ промовираат владини 
мерки и проекти што би се реализирале 
по изборите. Беа објавени и прилози (18) 
во кои лидерот на ВМРО-ДПМНЕ Никола 
Груевски промовира владини проекти. На 
овој начин, медиумите на  владејачката 
партија и дадоа дополнителна предност 
пред опозицијата бидејќи ВМРО-ДПМ-
НЕ ги користи ресурсите на државните 
институции за да се промовира во пре-
дизбо-рието. Ова покажува дека се уште 
не се прави разлика меѓу партијата и др-
жавата и дека провладините медиуми се 
еден од главните механизми на ВМРО-
ДПМНЕ за се задржи на власт. 	  

•	 Македонската радио телевизија во цен-
тралниот дневник на својот прв про-
грамски сервис целосно и навремено 
известуваше за актуелните случувања, 

информативно, без да навлегува во 
анализи. Тоа се однесува и на вестите 
на вториот програмски сервис. 	  

•	 Кај неколку критички телевизии (Телма, 
24 вести, Алсат М) следењето на редов-
ната работа на државните и на јавните 
институции, нивните евентуални потфр-
лања да си ги исполнат обврските (во об-
ластите како образованието, урбанизмот, 
јавните финансии и други), без да им се 
дава партиски белег, се уште беше доми-
нантна тема во оваа фаза од предизбор-
ниот период. 	

•	 Телма известуваше коректно за актуел-
ните настани, со делумен аналитички 
пристап. ТВ 24 известуваше за активност-
ите на политичките партии, но повеќе 
внимание посветуваше на институциите 
и нивното функционирање. Телевизијата 
Алсат М и во вестите на македонски и на 
албански јазик, најмногу се фокусираше 
на проблемите во функционирањето на 
државните институции, а многу помал-
ку на кампањските активности на поли-
тичките партии. Каналот ТВ21, кој исто 
така емитува програма и на албански и 
на македонски, неутрално и објективно 
информираше за настаните, со повремен 
критички тон кон ДУИ и кон нејзините 
министри. 

•	 Генерално, може да се заклучи дека меди-
умската слика за политичкиот плурали-
зам во Македонија е подобрена во однос 
на периодот од пред шест месеци, што е 
особено видливо од „омекнувањето“ на 
негативните појави што претходно беа 
многу присутни: заземање страна, пропа-
гандистичко известување, демонизирање 
политички субјекти, вметнување поли-
тички маркетинг како дел од вестите.



Мониторинг на демократијата во Македонија 

И
з

в
е

ш
та

ј 
о

д
 м

о
н

и
т

о
р

и
н

го
т

 н
а

 т
е

л
е

в
и

з
и

с
к

и
т

е
 в

е
с

т
и

4

И покрај тоа што политичките партии веќе 
ја почнаа предизборната кампања, сепак во 
најголем број прилози кај дел од телевизиите 
главниот фокус е на работата на државните 
и на јавните институции, нивните пропусти 
или нефункционирање (197 прилози). Станува 
збор за прилози што се однесуваат на избор 
на судии и состојби во судството, проблеми 
во здравството и во образованието, пробле-
ми во урбанизмот (лизгањето на земјиште-
то на градилиште во Скопје, за кое имаше 
политички реакции) и друго. Овие теми беа 
почесто застапени на телевизиите 24 Вести, 
Телма и Алсат М. Притоа, во нив телевизиите 
ги повикуваа на одговорност институциите не 
поврзувајќи ги со партиската припадност на 
нивниот раководен кадар, на тој начин почи-
тувајќи ја линијата меѓу државата и партиите. 

Со 154 прилози втората најзастапена тема 
беа предизборните активности на политичките 
партии. Оваа тема беше позастапена на телеви-
зиите Канал 5, Сител, ТВ Нова и Алфа. Со оглед 
на тоа што опозициската партија имаше повеќе 
теренски активности, таа беше почесто прису-
тна и во информативните емисии. Но, тоа беа 
само прилозите во кои субјектите настапуваа од 
името на политичката партија. Во содржините 
што може да се окарактеризираат како дел од 
предизборната кампања спаѓаат и 57 прилози 
за промоција на нови владини мерки и проек-
ти, пред се за помош во земјоделството. Нив ги 
промовираа министри од ВМРО-ДПМНЕ, но со 
оглед на тоа што треба да важат по изборите, 
може да имаат карактер само на предизборни 
ветувања. Понатаму, беа објавени и 18 прилози 
во кои лидерот на ВМРО-ДПМНЕ Никола Груев-
ски ги промовира владините проекти. Гледано 
според бројот на прилози, двете најголеми пар-
тии се приближно еднакво застапени на сите 
телевизии, особено на оние што подетално ја 
следеа оваа фаза од предизборната кампања.

Организацијата на изборите беше исто 

така често застапена тема (138 прилози), осо-
бено поради проблемот што се појави со шес-
тата изборна единица, чиј број на запишани 
гласачи го надминува законскиот лимит од 
пет отсто над просекот и ја доведува во пра-
шање законитоста на целиот изборен процес. 
Оваа тема беше особено честа на медиумите 
што емитуваат програма и на албански јазик 
(Алсат М, ТВ21, МТВ2), соодветно на етнички-
от состав во таа изборна единица. Но, темата 
ја проследија и 24 Вести, Телма, МТВ1 и Си-
тел, а релативно малку внимание и посветија 
Алфа, Канал 5 и ТВ Нова. Телевизиите упату-
ваа критики кон Министерството за правда, 
партијата ДУИ и кон сите четири големи пар-
ламентарни партии, обвинувајќи ги за недо-
волен ангажман за да се надмине проблемот 
и за загрозување на изборниот процес.

Вкупно 112 прилози се објавија за Специјал-
ното јавно обвинителство, кое на годишнина-
та од своето формирање ги поднесе првите 
обвиненија, меѓу другите и против првиот чо-
век на владејачката партија Никола Груевски. 
Телевизиите 24 Вести, Телма, Алсат М и ТВ21 
објавија двојно, дури и тројно повеќе прилози 
за СЈО во споредба со Сител, Канал 5, Алфа и 
ТВ Нова. Во врска со СЈО дел медиуми ја обра-
ботуваа и темата за неизјаснувањето на Устав-
ниот суд во врска со уставноста на овој орган. 

Меѓу другите покарактеристични теми беа 
последиците од поплавите и собраниските 
расправи на оваа тема (90 прилози), 25-годиш-
нината од независноста и анализите до каде 
стигнала земјата (89 прилози) и економските 
состојби, долговите на државата кон стопан-
ството, можностите за инвестирање, падот на 
невработеноста и буџетот (75 прилози). Пред-
логот на лидерот на СДСМ Заев за проширена 
употреба на албанскиот јазик, со 38 прилози, 
не предизвика големо медиумско внимание, а 
најзастапена тема беше на Сител (8 прилози) и 
на Канал 5 (7 прилози).  

ОПШТИ ЗАКЛУЧОЦИ



5

П
е

р
и

о
д

: 0
5

 – 1
6

 с
е

п
т

е
м

в
р

и
 2

0
1

6

Во десетдневниот период во медиумите што беа 
предмет на анализата беа објавени вкупно 1.159 

прилози поврзани со политичкиот живот и со демо-
кратските реформи. Беа застапени следните теми:

Тема 1 Организацијата на предвремените парламентарни избори (подготовката на избирачкиот список, 
проблемот со прекумерниот број гласачи во шестата изборна единица итн).

Тема 2 Предизборни активности на политичките партии (сите активности што вклучуваа најави, ветувања и 
реакции на нив).

Тема 3 Промоција на проекти и мерки на Владата (мерките, најчесто во земјоделството, ги промовираа 
владини претставници од ВМРО-ДПМНЕ).

Тема 4 Проекти и мерки на Владата во чија промоција политичките партии и лидери

Тема 5 Предизборни ветувања на владините претставници

Тема 6 Други активности на владините претставници

Тема 7 Работата на Специјалното јавно обвинителство (вклучувајќи и други теми поврзани со СЈО, како 
очекувањето Уставниот суд да се изјасни за неговата уставност)

Тема 8 Справување со последиците од поплавите во август (вклучувајќи ги и собраниските седници на оваа тема)

Тема 9 Одбележување 25 години од независноста на Македонија (вклучувајќи ги и аналитичките прилози за 
тоа до каде стигнала државата)

Тема 10 Чествување на Мајка Тереза

Тема 11 Најавата од Зоран Заев за проширена употреба на албанскиот јазик

Тема 12 Состојбите во економијата (долгот на државата кон стопанството, статистиките за невработеноста, 
подготовката на буџетот)

Тема 13 Задолжувањата и јавниот долг

Тема 14 Медиумите и медиумската работа

Тема 15 Работата на институциите

Тема 16 Други теми

1. Теми за кои се известуваше

Број на прилози емитувани во ТВ вестите за различни теми (5 - 9 и 11 - 16 септември)



Мониторинг на демократијата во Македонија 

И
з

в
е

ш
та

ј 
о

д
 м

о
н

и
т

о
р

и
н

го
т

 н
а

 т
е

л
е

в
и

з
и

с
к

и
т

е
 в

е
с

т
и

6

2. Приод во известувањето
Во десетдневниот известувачки период, 

изнесувањето коментари и оценки со кои се 
фаворизира или се напаѓа одредено поли-
тичко гледиште беше поретко. Телевизиите 
ниту еднаш не ги цитираа интернет-портали-
те, кои во првите месеци на годината им беа 
главен извор на навредливи, напаѓачки, кле-
ветнички и демонизирачки содржини. Сепак 
фаворизирањето на едни гледишта и запоста-
вувањето, односно негирањето на другите, не 
изостана, иако изразувањето позитивен или 
негативен однос има загубено голем дел од 
својот интензитет и острина.

Главните теми низ кои можеше да се уви-
ди различниот однос на медиумите кон едни и 
кон други субјекти беа предизборните актив-
ности на партиите, на претставниците на Вла-
дата, како и вклученоста на државните инсти-
туции во овие активности. Ова беше видливо 
пред се кај телевизиите што најмногу известу-
ваа за овие теми, како Сител, Канал 5, ТВ Нова 
и Алфа. И покрај релативната избалансира-
ност во бројот на прилозите, сепак во начинот 

на обработката на имаше суштински разлики. 
Ветувањата и активностите на СДСМ се про-
следуваа во оригинална форма, како што ги 
изнесуваа претставниците на партијата, без 
никаков осврт на медиумот. Речиси секогаш се 
придружени со последователен прилог-реак-
ција од владејачката партија или од државна 
институција, како контратежа. Ветувањата на 
ВМРО-ДПМНЕ, особено оние дадени во фор-
ма на најави од државата, беа проследувани 
со авторски анализи од новинарите, чија цел 
беше да се аргументира колку успешна би била 
нивната реализација. Интересно е што некои 
телевизии (Канал 5 и Алфа) во своите анали-
зи за владините поволности во земјоделството 
користеа исти извори (истиот сточар од селото 
Мралино, истиот стопанственик, сопствени-
кот на компанијата „Везе Шари“, за системите 
„капка по капка“). Активностите на Груевски 
во кои тој зборува во името на државата за ту-
ристичките викенди на пензионерите и за дру-
ги мерки, беа пренесувани без никаква ограда 
поради неговата сегашна позиција.

Приод во известувањето за предизборните активности на ВМРО-ДПМНЕ, Коалиција на ВМРО-ДПМНЕ, 
министри на ВМРО-ДПМНЕ и Никола Груевски  (5 - 9 и 11 - 16 септември)



7

П
е

р
и

о
д

: 0
5

 – 1
6

 с
е

п
т

е
м

в
р

и
 2

0
1

6
Во врска со овие теми, телевизијата 24 

Вести повеќе ги покриваше активностите на 
помалите политички субјекти отколку на по-
големите блокови, и помалку се занимаваше 
со ветувањата и со кампањата, а повеќе со 
подготовките на партиите, можното форми-
рање коалиции, составување кандидатски 
листи и слични активности. Телма пренесе 
само мал дел од изјавите на СДСМ и реакци-
ите на ВМРО-ДПМНЕ (во врска со трошоците 
за студирање, 16 септември), а кај Алсат М и 
кај ТВ21 оваа тема беше речиси целосно отсу-
тна. Сите овие телевизиски канали се држеа 
настрана од раната кампања.

Македонската телевизија на првиот про-
грамски сервис извести за дел од активност-
ите на опозицијата и за реакциите кон нив 
(укинувањето на радиодифузната такса, реак-
цијата за неисчистените канали итн.), како и 
за сличните активности на помали политички 
субјекти (Демократски сојуз за заштита од 
природни несреќи) и во помал број прилози 
за ВМРО-ДПМНЕ (економски проекти).

Друга тема каде што беа забележани 
значајни „блоковски“ разлики во известу-
вањето беше работата на Специјалното јав-
но обвинителство. Прилозите во врска оваа 
институција се однесува на повеќе подтеми: 
ретроспектива по повод годишнината од 
формирањето на СЈО, можноста Уставниот 
суд да го укине обвинителството, и првите 
поднесени обвиненија за случаите во негова 
надлежност. Еден од начините на кој што се 

изразуваше различен однос беше пласманот 
на вестите. На повеќето телевизии, вклучи-
телно и на МТВ, темата дека е поднесено 
обвинение против лидерот на ВМРО-ДПМ-
НЕ Никола Груевски беше ударна и со неа 
се отворија вестите, што е согласно јавниот 
интерес, особено што станува збор за лич-
ност што девет години ја имаше де факто 
најмоќната политичка функција во земјата. 
За разлика од тоа, на Сител, Алфа и на Канал 
5, тоа беше седми или осми прилог во вести-
те, по известувањето за украинско-македон-
скиот бизнис форум, посетата на српскиот 
претседател Томислав Николиќ, присуство-
то на претседателот Ѓорге Иванов на првиот 
час на Воената академија, статистичкиот из-
вештај за зголемен промет во индустријата, 
и други теми.

Другиот начин беше преку изборот на теми 
што се обработуваа во врска со СЈО. Додека 
ТВ Нова преку изјави на аналитичари го обви-
нуваше СЈО за хајки, а Алфа известуваше дека 
околу него има „многу помпа, а малку резул-
тати“, другите телевизии укажуваа на пробле-
мите на кои се пожали ова обвинителство, 
на недостиг на соработка со институциите, 
а предупредуваа и на можноста од неговото 
укинување од Уставниот суд, критикувајќи го 
судот дека тактизира со изјаснувањето по ова 
прашање (24 Вести).

Ретроспективните анализи по повод одбе-
лежувањето 25 години од прогласувањето на 
независноста беа особено интересна тема 

Приод во известувањето за предизборните активности на СДСМ, Коалиција на СДСМ  
министри од СДСМ во Владата (5 - 9 и 11 - 16 септември)



Мониторинг на демократијата во Македонија 

И
з

в
е

ш
та

ј 
о

д
 м

о
н

и
т

о
р

и
н

го
т

 н
а

 т
е

л
е

в
и

з
и

с
к

и
т

е
 в

е
с

т
и

8

преку која можеше да се согледа фаворизи-
рачкиот и напаѓачкиот однос на телевизиите 
кон различните политички субјекти. Тоа беше 
особено видливо кај Сител, Алфа и Канал 5, 
кои во своите прилози нагласуваа дека земја-
та поминала низ транзиција и ембарга, но сега 
станала реформирана и привлечна за стран-
ски инвестиции (Сител дури директно посо-
чи дека сето тоа се случило во последните 
10 години, откако дошла на власт сегашната 
влада). На МТВ по овој повод балансирано се 
истакнуваа и подемите и падовите на земјата, 
а другите телевизии имаа многу покритички 
пристап, истакнувајќи дека според тоа каде 

се наоѓа државата денес, биле изневерени 
очекувањата од 1991 година (24 Вести).

Најизразен негативен однос е забеле-
жан во прилозите на Сител, ТВ Нова, Алфа 
и Канал 5 во врска со изјавата на лидерот на 
СДСМ Зоран Заев за употреба на албанскиот 
јазик на целата територија на Македонија. 
Напаѓачкиот однос се огледуваше пред се во 
едностраното известување, бидејќи ги прене-
суваа негативните реакции на овој предлог, 
иако тие не беа единствени. Алсат М, од дру-
га страна, извести дека Рафиз Алити од ДУИ 
го поздравил предлогот, а Илија Димовски од 
ВМРО-ДПМНЕ го критикувал.

Приод во известувањето за активностите на СЈО (5 - 9 и 11 - 16 септември)


